NEI® kindertherapie

NEI® kindertherapie

Wilma Klein heeft een speciaal NEI® – stappenplan ontwikkeld specifiek voor kinderen met leer-en gedragsproblemen. Deze problemen kunnen zich uiten op verschillende manieren.
Enkele voorbeelden zijn:

  • weinig zelfvertrouwen hebben,
  • onzeker voelen,
  • faalangst hebben,
  • prikkelbaar zijn,
  • een hekel aan school hebben,
  • pesten of gepest worden etc.

Soms hebben kinderen hoofdpijn of pijn in hun buik en voelen zich daar  verdrietig onder, vooral als er geen duidelijke oorzaak voor is en het met “spanningen” wordt afgedaan. Dit stappenplan is afgestemd op de “werkelijke emotionele problemen” van het kind.

Hoe gaat een NEI® kindertherapie?

De eerste behandeling wordt altijd met één van de ouders, zonder het kind, gedaan. De ouder kan precies vertellen wat er met het kind aan de hand is. Doordat de eerste sessie via de ouder gaat, kan hij/zij zelf voelen en ervaren wat NEI® therapie is. Het hele stappenplan wordt uitgetest en de ouder weet dan precies, waar de behandeling begint, welke onderdelen aan de orde zullen komen en wanneer de behandeling klaar is. Soms kunnen alle behandelingen via de ouder gedaan worden, dit ligt meestal aan de leeftijd van het kind. Het is wel belangrijk voor het kind dat beide ouders achter deze behandelwijze staat.

kinder NEIDoor middel van eenvoudige spiertesten met de vingers wordt contact gemaakt met het onderbewuste van het kind. In het onderbewustzijn en in het “celgeheugen” van het lichaam liggen alle ervaringen uit het verleden opgeslagen. Iedere dag opnieuw reageert het kind bewust of onbewust op zintuiglijke prikkels en daaruit wordt het gedrag bepaald. Vaak tonen ze onbewust patronen die moeilijk te achterhalen zijn. Maar met behulp van de spiertesten worden zogenaamde orgaanreflexpunten getest om te ontdekken waar bepaalde emoties vastzitten. De lever en galblaas zijn bijvoorbeeld gekoppeld aan woede en frustraties, de nieren aan angst, de longen aan verdriet. Als duidelijk is met welke emoties bepaalde klachten verbonden zijn en welke personen en/of gebeurtenissen daarmee te maken hadden, wordt via een zgn. tijdslijn (de lijn terug het verleden in) gezocht naar het allereerste moment waar deze emotie voor het eerst is ervaren en niet goed verwerkt is. De meeste blokkades ontstaan tussen de conceptie en de eerste zes levensjaren.

Terwijl het kind of ouder aan deze emotie en gebeurtenis denkt, gebruikt de NEI® kindertherapeut een speciale oortechniek om de emotie via de linker- en rechterhersenhelft te integreren. Hierdoor kan de blokkerende emotie onmiddellijk vrijkomen en worden losgelaten.